Räjähdysvaara

Eilen minun piti hilpaista Tammerkosken sillalle fanittamaan Scandinavian Music Groupia, mutta muutaman esteen takia keikka jäi sitten väliin. Ensimmäinen kompastuskivi tapahtui maanantaina, kun olimme kääntämässä auton nokan kohti Tamperetta. Auto sanoi sopimuksen irti. Lopulta varastimme appiukon kaaran ja jätimme kostoksi rakkaan Renaultin mieheni isän osaaviin käsiin. Eilen ajoimme takaisin Tampereelle ja suunnitelmana oli ehtiä Tammerkoskelle, mutta tällä kertaa tämä nainen löi jarrut pohjaan. Monta päivää vaivanneen väsymyksen takia ei huvittanutkaan lähteä keskustaan hyörimään.

Noin kolme kuukautta sitten hapatin täällä blogissa vuosikausia kestäneestä aknesta. Pari viikkoa sitten gynekologin ronkinnan jälkeen lääkäri päätti, että nyt laitetaan minipillerit vaihtoon. Täällä ollaan nyt sitten pari viikkoa myöhemmin ja iho kukkii kuin rypsipelto. Kikatin oman aikani, kun kehittelin hulluja skenaarioita siitä, kuinka komealta nassuni näyttäisi, jos en mussuttaisi tämän kukinnan lisäksi antibiootteja. Kolmen kuukauden Tetracyklin-kuuri ei ole poistanut ongelmaa, sillä näppyjä on lärvissä edelleen. Kuvissa niitä ei tietenkään näy niin selvästi, koska vuosien harjoittelun tuloksena, osaan peittää osan työmaasta suhteellisen hyvin. En ole lääkäri, mutta jollain maalaisjärjen tapaisella mutu-tuntumalla voinen sanoa, etteivät koko elämän kestävät antibioottikuurit ole terveellisiä. Ironista tietenkin tässä kaikessa on se, että pillereiden vaihtaminen näyttää pahentavan ihoa entisestään.

Mies on jo luopunut toivosta. Hän on onneksi luvannut rakastaa minua niin myötä kuin vastoinkäymisissä. En kuitenkaan nauti finninaamaisesta hormonihirviön roolista. Kaulin on mielestäni oiva asuste, ja simputus on avioliitossa enemmän kuin sallittua. Haen maanantaina jälleen apua ongelmaani ja käyn ihotautilääkärin vastaanotolla. Lekuri vihjaili jo huhtikuussa mahdollisesta Roacuttan-kuurista ja nyt koen, että kipeät paiseet saavat lähteä livohkaan ja vauhdilla. Erinäisten nettikeskustelun varjolla voin veikata, että naamani näyttää Roacuttanin ansiosta pian siltä kuin siinä olisi räjäytelty useampia pommeja.
IMG_2526aIMG_2562a

11 Comments

  1. Sofiina July 6, 2011 17:15

    Tosi kiva paita! Mäkin olen etsinyt sopivaa valkoista silkkipaitista, tuloksetta. Kaikkea muuta onkin sitten löytynyt senkin edestä :D

    Varmasti kurjaa iho-ongelma, toivottavasti saat pian ihosi kuntoon! Tottahan se on ettei antibiootteja saisi kovin pitkään tai usein syödä, vaikuttavat elimistön omaan vastustuskykýyn. Mut toivotaan ettei sunkaan tarvisi niitä liiemmin käyttää.

    Kivaa päivänjatkoa <3

    Reply
  2. JM- July 6, 2011 17:16

    Tosi kaunis paita! :)

    Mullakin on nyt teini-iän ohitettua alkanut naama kukkia ja sainkin siihen reilu vuosi sitten apua antibioottivoiteesta ja a-vitamiinivoiteesta + e-pillereistä. Eli ei ole onneksi tarvinnut turvautua mihinkään varsinaisiin antibioottikuureihin. Mutta kyllä finnit on todella ikävä vaiva. Mullakin oli koko naama vielä niin älyttömän kipeä kun niitä kunnolla oli. Syksyisin iho-ongelmani aina pahenevat, mutta kesällä iho on suhtkoht hyvässä kunnossa.

    Reply
  3. Minna July 6, 2011 18:33

    Eipä kyllä kuvista todellakaan erota näpyn näppyä. Toivottavasti saat ongelman kuriin kuitenkin ja ymmärrän kyllä, ettei huvittaisi napostella kuukausitolkulla antibiootteja.

    Ihana paita ja upeassa kunnossa sun kroppa! :-)

    Reply
  4. Minna July 6, 2011 18:55

    Nätti paita ja voi Lady, iho-ongelmat… ne on inhottavia!! Mulla on kesällä aina iho aika hyvässä kunnossa ja syksyllä se kostautuu :/

    Mun murullani on ollut akne ongelma, mutta saa sen hyvin kuriin apteekin Basiron tuotteilla, oletko kokeillut? :) Etkö voisi taas kokeilla vaihtaa pillereitä? Eihän se ole kivaa jos uusista tulee iho-ongelmia, niitä pillereitä on niin monta että pakko sullekin löytyä sellainen joka näitä ongelmia ei aiheuta :)

    Reply
  5. Laapa July 6, 2011 19:17

    Harmi, ettei tetrasykliinikään ole tehonnut. Se kyllä puhuu sen puolesta, että asiaan on tartuttava kunnon tropein ja ehdottomasti kyllä suositan tuota Roaccutania. Arvet eivät ole kivoja, niitä sitten kantaa kuitenkin lopun ikää. Akne on valitettavan huonolla hoidolla meidän maassa, sitä kun ajatellaan liikaa vain ‘normaalina’ asiana joka kuuluu tiettyyn ikävaiheeseen :/ ja hoidetaan liian pitkään apteekin käsikauppavalmisteilla, joilla ei kyllä ole kunnon aknessa mitään merkitystä.

    Ehkäisyn kanssa täytyy vaan sitten olla TOSI Tarkka kun on roaccutan päällä, se on äärimmäisen toksinen sikiölle.

    Reply
  6. Niina July 6, 2011 21:00

    Sofiina: Hih, eiköhän se paituli jostain ilmesty, kun sitä vähiten odotat. :)

    Ja kiitos <3

    JM-: Kiitos kaunis! :)

    Mä en voi e-pillereitä syödä, kun kärsin aurallisesta migreenistä. :/ Kaikkea olen kokeillut, mutta ei mikään ole auttanut ongelmaan. Joskus yöllä on jäänyt unetkin väliin, kun on kaula täynnä tulehtuneita patteja.

    Minna: Luojan kiitos niitä näppyjä ei ole ihan keskellä naamaaa, vaan kasvojen reuna-alueilla ja kaulassa. Toivo elää, että tämä Roacuttan auttaisi sitten.

    Ja voi ei kiitos vaan, ihan punastun täällä. :D

    Minna: Katselin juuri tuossa yksi päivä, että sulla on kyllä niin ihanan sileä iho! :) Käytän itse asiassa tällä hetkellä tuota Basironia kasvojen pesuun, mutta se ei valitettavasti ole auttanut. Kuivattaa kyllä, mutta ei muuta. En tiedä löytyykö mulle enää sellaisia pillereitä, jotka voisivat auttaa. Migreeni kun vielä rajaa vaihtoehtoja sopivasti. :(

    Laapa: Olen saanut niin paljon kuulla siitä, että suurentelen ongelmaa. Mielestäni kymmenen vuotta jatkuneet iho-ongelmat, joista on tullut arpia ja vaikuttaa muutenkin elämänlaatuun on melkoinen probleema. Haluan niin kovasti uskoa, että tämä Roacuttan auttaisi. Lääkäri tosiaan varoitteli tuosta ehkäisystä, jos joudun myrkkyjä napostelemaan. Kuulostaa jotenkin pelottavalta, kun olen lukenut kaikkia kauhutarinoita liittyen tuohon lääkkeeseen. :/

    Reply
  7. RagDoll July 7, 2011 19:45

    Itse kärsin 17-vuotiaana pahasta aknesta, josta jäi kasvoille pysyvät arvet, enkä toivoisi sitä kenellekään! Ihmiset olivat ihan hirveitä ja haukkuja sai kuulla tuntemattomiltakin. =/ Ihan kuin itsellä ei olisi silloin ollut tarpeeksi paha mieli.
    Ihotautilääkäreistä ei ollut apua. Jokainen tarjosi vain roppakaupalla lääkkeitä, jotka kuivattivat, mutta eivät poistaneet ongelmaa. Myös apteekin täti “kannusti” ja sanoi, ettei se koskaan lähde pois. (juuri sitähän huonolla itseluottamuksella varustettu teini haluaakin kuulla). Vasta diane nova e-pillerit, antibiottivoide ja suklaan jättäminen saivat oireet katoamaan. Siitä asti olen syönyt pillereitä, enkä lopeta/vaihda mihinkään. Rakastan suklaata, ja siitä syystä jouduin jättämään sen kokonaan, koska en voi jättää herkuttelua vain yhteen suklaapalaseen, vaan söisin koko levyn. Olinkin yli 6 vuotta syömättä suklaata, kunnes lipesin. Tajusin parissa viikossa, että suklaa oli suuri syyllinen, kun vuosien tauon jälkeen leukaan kohosi paiseita. Jätin jälleen suklaan ja tavoitteena olisi loppu elämä ilman. ;)
    Kokeile diane novaa, tai vastaavaa halvempaa ja jätä suklaa. Uskon, että oireet katoavat täysin parissa kuukaudessa. =)

    Reply
  8. RagDoll July 7, 2011 19:49

    Voi itku,ja sitten luen, ettet voikaan syödä e-pillereitä.. =/ Sori, olisi pitänyt katsoa vastaukset vähäsen tarkemmin..

    Reply
  9. Niina July 7, 2011 20:12

    RagDoll: Suklaan jättämistä olen myöskin kokeillut enkä huomannut mitää eroa ihon kunnossa. :/ Nuo e-pillerit huolisin mielelläni, mutta kun en niitä voi syödä.

    Maanantaina pääsen onneksi ihotautilääkärin vastaanotolle, joka toivottavasti sitten määrää sellaisen lääkkeen, joka tappaa kaikki paiseet nassusta.

    Reply
  10. Nirso August 8, 2011 08:45

    No tämähän on juuri sellainen mitä olen etsinyt! Menen kööpenhaminaan kuukauden päästä, täytyy toivoa että Cubuksessa olisi vielä näitä.. Kiitos paljon vinkistä!

    Reply
  11. Niina August 8, 2011 12:14

    Nirso: Oi mikä sattuma! No toivottavasti Cubuksesta vielä tämmöisiä löytyy. :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *